Frisk med högre lön

I dag klockan 14.30.
En anställd ville prata om sin arbetssituation.
Så satte vi oss i konferensrummet med fina utsikten och varsin kaffekopp.
Han berättade att han kände sig stressad av sina budgetmål och hade svårt att sova på nätterna.
Oj, sa jag. Men då tycker jag att du bokar en tid hos företagsläkaren och fram tills dess drar du ner på tempot. Sov ut på morgonen. Gå lång promenad på lunchen och gå hem tidigt.

Men det tyckte han inte lät så bra.

Så satt vi och diskuterade i cirklar i en dryg timme. Jag föreslog lösningar. Han tyckte inte att de var bra. Ledighet. Städhjälp i hemmet. Förändrade arbetsuppgifter. En assistent. Slippa ha budgetansvar. Jag testade allt.

Efter 1 och en halv timme sa jag lite lätt på skoj:
"Men du kanske blir frisk om du får högre lön?".

Han svarade:
"Ja, precis."

OK, sa jag. Du får tretusen till i månaden.

Tack, sa han och såg plötsligt hur pigg ut som helst.

VARFÖR kunde han inte säga det med en gång?



Kommentarer
Postat av: Louise

Helt idiotiskt. 1A - man jobbar inte bättre för att man får högre lön, såvida inte lönen är beroende av prestation. Hygienfaktor och så vidare.

2007-09-20 @ 15:20:40
URL: http://louraverise.blogspot.com
Postat av: Rasmus

Haha, det var väl ändå lite klent av han.. Själv hade jag hellre tagit en assistent. Hela hemligheten med att vara chef / ledare är ju att delegera. Bra blogg annars! Keep it going..

2007-09-25 @ 21:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0